Kansen in crisistijd: het moment voor professionele ontwikkeling, via virtuele workshops
22 maart 2020Als er een boek van toepassing is op hoe we de afgelopen maanden omgingen met de veranderingen in de wereld is het wel de klassieker en bestseller ‘Who moved my cheese’ van Spencer Johnson. De 4 personages in het boek leven in een doolhof en reageren allemaal anders als blijkt dat hun kaas gepikt is.
Kaas is een metafoor voor wat we belangrijk vinden in het leven en waaraan we ons hechten: een interessante baan, een mooie relatie, financiële zekerheid, een eigen huis, gezondheid of balans. Als we onze kaas hebben gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen. Hoe belangrijker de kaas voor je is, hoe groter de kans dat je je er aan hecht. Maar de kaasvoorraad is niet onuitputtelijk: een organisatie verandert, een relatie strandt, of we worden ziek.
Het boek laat op eenvoudige, maar briljante wijze zien wat voor angsten verandering teweegbrengt, hoe je je wendbaarheid vergroot en de angsten overwint en hoe je uit verandering nieuwe kansen (nieuwe kaas) schept.
Voor Bureau Beaufort was de kaas in de afgelopen maanden ons werk, onze financiële zekerheid, ons bestaansrecht. Degene die de kaas wegnam: een onverwachte pandemie.
In onze branche zag ik alle personages uit het boek voorbij komen in reacties: Sommigen werden verlamd door de shock en de ongeloof van de nieuwe situatie: hun kaas was hen plotseling ontnomen.
Er waren anderen die de situatie eindeloos bleven analyseren: hoe was het mogelijk dat dit gebeurde? Wie was daar schuldig aan? Wat hadden ze anders moeten doen zodat dit niet gebeurd zou zijn?
Ook waren er mensen die boos en gefrustreerd raakten door het onrecht dat hen werd aangedaan en zich verdiepten in hoe dit gecompenseerd moest worden.
Onder mijn trainers ontdekte ik gelukkig veel ‘Sniff’s en Scurries’. Mensen, die net als de gelijknamige muizen in het boek, meteen op zoek gingen naar nieuwe kaas. Ook zij waren niet blij met de nieuwe situatie, maar ze lieten hun oude overtuigingen over hoe het ‘zou moeten zijn’ snel los en gingen op zoek naar kansen en nieuwe mogelijkheden. Een van de wijsheden uit het boek luidt: ‘The quicker you let go of old cheese, the sooner you find new cheese’. Dit ging op: De trainers die snel handelden en hun trainingen opnieuw ontwikkelden om deze ook virtueel te kunnen geven waren de eersten die weer aan de slag konden. In een ongelooflijk tempo schoolde men zich bij en zo wisten we binnen 2 weken na de lockdown succesvolle programma’s aan onze klanten te bieden. Wachten tot iemand de kaas terugbrengt is zelden een goed idee.
Wat het ons als bedrijf gebracht heeft is dat we ons pallet aan vaardigheden en mogelijkheden in korte tijd enorm hebben uitgebreid: al onze trainingen bieden we nu fysiek, virtueel of blended aan. Bovendien hebben we nieuwe producten ontwikkeld. Trainingen om professionals te leren hoe zij een sterke virtuele presentatie kunnen geven, hoe ze een team kunnen leiden op afstand, hoe ze salesgesprekken virtueel kunnen voeren, hoe ze beter om kunnen gaan met verandering, etc.
Een van de waarden van Bureau Beaufort die al jaren op onze site staat, luidt als volgt:
We love change
We werkten al ‘agile’ ver voordat de term populair werd.:) We geloven in co-creatie en ontwikkelen onze programma’s en concepten in samenspraak met onze klanten. Tijdens een traject blijven we voortdurend evalueren. En we zijn niet vies van verandering. Onze lenigheid lees je af aan hoe snel wij kunnen schakelen als de situatie plotseling verandert.
Ik ben blij en trots dat we de laatste zin tijdens de meest heftige verandering sinds onze oprichting waargemaakt hebben!
They keep moving the cheese. Move with the cheese or find new cheese!
Wij geven nu 5 exemplaren van het inspirerende managementboekje ‘Who moved my Cheese’ weg. Wil jij er eentje hebben? Stuur me een berichtje, we trekken 5 winnaars.