Meer klanten en een hogere omzet. 5 tips voor ondernemers
10 november 2015Vertel niemand wat je doet! Het geheim van een succesvolle elevator pitch
21 november 2015Hoe onderscheid je je van je concurrent?
Laatst sprak ik een directeur van een middelgroot bedrijf die net een akelige ontslagronde uit had moeten voeren voor zijn organisatie. Ik vroeg hem hoe hij de mensen die mochten blijven had geselecteerd. Het was een lastige situatie geweest en hij vertelde dat hij vooral had gelet op de toegevoegde waarde voor het team. Op de salesafdeling werkte iemand die in cijfers niet het meest succesvol was geweest. Hij wilde deze jongen echter kostte wat het kost behouden. De jongen bleek met zijn tomeloze energie en humor een heel belangrijk optimisme op de afdeling te brengen. En dat was hem veel waard.
Succesvol zijn betekent niet persé dat je de allerbeste bent. En omgekeerd betekent goed zijn in je werk nog niet dat je succesvol bent.
Wat je jezelf af zouden moeten vragen is, waarmee maak ik het onderscheid? Waar liggen mijn kwaliteiten waarmee ik het verschil kan maken?
We verdringen elkaar op dit moment een beetje in de markt. Het aantal zelfstandigen in Nederland neemt toe, net als de mondiale concurrentie. Bovendien verdwijnen de zekerheden van een vast contract langzaam maar zeker. Reden te meer om te zorgen dat je opvalt, met je kop boven het maaiveld uitsteekt en jezelf onderscheidt van de massa. Hoe reken je af met het grijzemuizen-syndroom?
Ik vraag deelnemers aan mijn trainingen altijd eerst een lange lijst te maken van alle kwaliteiten, talenten, passies, drijfveren, ervaringen en kennis waarover ze beschikken. (Vaak helpt het om in deze fase anderen een feedbackformulier in te laten vullen omdat je zelf soms blind bent voor kwaliteiten die je als vanzelfsprekend ziet.) Vervolgens ga je de alle kwaliteiten toetsen op de volgende drie criteria: authenticiteit, onderscheid en relevantie.
Authenticiteit
Jouw onderscheidend vermogen moet echt zijn en passen als een handschoen. Een wat serieuze, starre politicus valt door de mand als hij zich joviaal als op probeert te stellen als hij een marktje bezoekt omdat hem dat beter lijkt voor de verkiezingen. Dat geldt ook voor jou als professional; kies die kwaliteiten die het meest bij je passen en authentiek zijn.
Onderscheid
Onderzoek vervolgens welke van jouw kwaliteiten onderscheidend genoeg zijn om jezelf mee te profileren. Professionaliteit is bijvoorbeeld een kwaliteit die binnen de meeste vakgebieden vereisten zijn. Daarmee maak je dus geen verschil. Flexibiliteit is leuk, maar wordt ook in veel beroepen verlangt. Daarmee zul je je dus niet snel onderscheiden. Een nuchtere manier van praten voor een spiritueel leraar, kan wel net het verschil maken. Evenals de kracht om mensen te verbinden in een sterk analytisch georiënteerd bedrijf.
Relevantie
Een eigenschap of kwaliteit waarmee jij je wilt profileren moet uiteraard relevant zijn voor het doel dat jij hebt in je werk. Perfectionisme bijvoorbeeld, is relevanter voor een laborant dan voor een peuterspeelzaalmedewerker. En als je adembenemend kunt vertellen, is dat relevanter voor een leraar, dan voor een anesthesist.
Als je je onderscheidend vermogen zichtbaar maakt, weten klanten en opdrachtgevers waarom ze jou moeten hebben. Je vergroot je herkenbaarheid en daarmee je aantrekkingskracht in de markt. Sociale media geven je de kans om jouw onderscheidend vermogen heel laagdrempelig kenbaar te maken. Te weinig mensen maken hier optimaal gebruik van. Een gemiste kans in mijn optiek. Heb jij of ben jij een voorbeeld van iemand die dit goed doet? Laat het me weten door te reageren.
Succes met je personal branding!