Profileren binnen organisaties is voor opscheppers!

Staat jouw intelligentie je ambitie in de weg?
1 oktober 2015
Meer klanten en een hogere omzet. 5 tips voor ondernemers
10 november 2015
Staat jouw intelligentie je ambitie in de weg?
1 oktober 2015
Meer klanten en een hogere omzet. 5 tips voor ondernemers
10 november 2015

Profileren binnen organisaties is voor opscheppers!

opscheppersWe kennen ze allemaal: die collega die altijd met stapels dossiers door de gangen loopt. In hoog tempo uiteraard, want: druk en belangrijk. Of die manager die tijdens vergaderingen voortdurend instemmend knikt als de directeur aan het woord is, zijn eigen mening over boord gooit en overdreven schatert om diens grapjes. ‘Wat loopt die zich weer te profileren’, denk je geërgerd.

 Het woord ‘profileren’ heeft binnen organisaties zelden een positieve connotatie.

En dat is niet terecht. Profileren betekent jezelf karakteriseren, kenschetsen. Je onderscheidend vermogen zichtbaar maken. Wij Nederlanders zijn vanuit onze cultuur al snel geneigd dit als ‘borstklopperij’ te zien, vandaar de vaak negatieve associatie met het woord. Echter, jezelf profileren heeft niets te maken met opscheppen.

Daar waar de Nederlandse taal vol zit van spreekwoorden en gezegden die bescheidenheid propaganderen (steek je hoofd niet boven het maaiveld uit, doe maar gewoon..etc), zeggen de Amerikanen: ‘Beat your own drum’. Wat zoveel betekent als ‘zorg dat je jezelf laat zien’. Word je bewust van je talenten en zorg dat anderen die ook zien.

Jezelf profileren leidt tot geluk

Uit onderzoek op Harvard in 2005 blijkt dat mensen die zichzelf goed kunnen profileren, gelukkiger zijn. Waarom? Doordat zij zich goed profileren, bereiken zij hun doelen sneller. En mensen die hun doelen bereiken, zijn gelukkiger, zo stelt het onderzoek. Volgens mij wordt dit een vicieuze cirkel, aangezien het geluk en succes van deze mensen leidt tot meer zelfvertrouwen, wat weer een positieve invloed levert op hoe zij zichzelf profileren, wat weer leidt tot…. Je snapt ‘m.

 Aan de slag met je personal branding

Tijdens mijn InCompany trainingen probeer ik voorafgaand aan een Personal Branding training altijd de weerstand met betrekking tot het woord profileren te weerleggen zodat iedereen met een open mind aan de slag kan. Ik ben geïnteresseerd in de emotie die aan dit woord verbonden is. Daarom ben ik benieuwd naar jouw initiële associatie of gevoel bij ‘profileren’? Reacties zijn welkom!

P.s. Tips met betrekking tot het inzichtelijk maken van jouw onderscheidende eigenschappen en vaardigheden vind je in mijn vorige artikel ‘Waarmee maak jij het verschil?’.

Geef een reactie