Profileren binnen organisaties is voor opscheppers!
10 november 2015Waarmee maak jij het verschil?
21 november 2015Je bent goed in je vak en je biedt kwaliteit. Je geniet van het ondernemerschap en ziet kansen in de markt. Toch loop je steeds tegen hetzelfde probleem aan: hoe krijg ik meer klanten en opdrachtgevers? Acquisitie vind je het minst leuke onderdeel van je vak. Soms heb je zelfs het gevoel dat je met jezelf loopt te ‘leuren’. Herkenbaar? Voor veel zelfstandige professionals wel.
Hoe zou het zijn als je potentiële klanten en opdrachtgevers jou vinden in plaats van andersom?
Mensen die zichzelf op een onderscheidende en authentieke manier profileren, trekken klanten en daarmee succes naar zich toe. Kwaliteit leveren alleen is dus niet voldoende. Om gevonden te worden door jouw doelgroep, moet jezelf dus ook leren ‘verkopen’. Maar wel op een manier die bij je past. Dit betekent dus niet dat je heel hard moet roepen hoe geweldig je bent. Wat dan wel?
Hier 5 tips die je op weg helpen.
Tip 1: Ga na wat jou onderscheidt van anderen. Waarin ben jij beter dan anderen?
Klanten of opdrachtgevers zullen in een oogopslag moeten weten dat ze jou moeten kiezen voor een opdracht met goed resultaat. Daarom is het belangrijk dat jij jouw unieke en onderscheidende kwaliteiten goed kent en kunt uitdragen. Stel jezelf dus de vraag waarin jij beter bent dan pakweg 10.000 anderen en maak dit zichtbaar. Lees eventueel ter inspiratie mijn vorige artikel over onderscheidend vermogen.
Tip 2: Breng focus aan in je dienst of product
Als je je pijlen op teveel verschillende onderdelen richt, heb je misschien het idee dat je aan risicospreiding doet. Werkt het een niet, dan genereer je nog inkomsten uit iets anders. In de praktijk echter, schets je op deze manier een diffuus beeld bij je doelgroep.
Beter is om focus aan te brengen in je dienst of product. Kies een specialisatie binnen je vak waar jij je op gaat richten. Als je gezien wordt als expert op dit gebied, trek je min of meer automatisch klanten en opdrachtgevers aan. Je hoeft jezelf daardoor minder actief te verkopen en aan acquisitie te doen. Bovendien kun je hogere prijzen voor je diensten vragen als je een expertstatus hebt.
Tip 3: Richt je op een specifieke doelgroep
Wat voor je dienst/product geldt, geldt ook voor je doelgroep. Denk goed na op wie je je wilt richten in je uitingen en pas hier je communicatie op aan. Mensen zullen meer interesse in jou en je product hebben als zij zich persoonlijk aangesproken voelen.
Tip 4: Zorg dat je de oplossing voor je klant verwerkt in je aanbod
Vertel niet wat je doet maar vertel wat de oplossing is voor een probleem van je klant. Dit geldt voor je elevator pitch maar ook voor de teksten op je website en in bijvoorbeeld een blog of een reclame-uiting. Jouw klant is niet wezenlijk op zoek naar wat jij doet. Wel naar hoe jij hem kan helpen om zijn probleem op te lossen. Zorg daarom voor een overtuigende titel op je site waarin de oplossing voor de klant centraal staat. Of beter nog: Verwerk de oplossing voor de klant in de naam van je bedrijf of product.
Tip 5: Maak je onderscheidende waarden zichtbaar
Het is leuk als je expert bent, maar daar heb je niks aan als mensen dit niet weten. Je moet dus ook door anderen als expert gezien worden. Dit doe je door veel over jouw specialisatie te spreken en te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld gaan bloggen over jouw onderwerp, e-zines beschikbaar stellen via je website, of discussies starten via sociale media over jouw specialisatie. Daarnaast kun je mogelijkheden zoeken om te spreken voor groepen. Denk bijvoorbeeld aan branchebijeenkomsten of evenementen waar jouw doelgroep zit. Dit verstevigt jouw expertstatus en leidt er toe dat nieuwe opdrachtgevers als eerste aan jou zullen denken als zich een nieuwe opdracht aandient.