Pinda’s gooien en Personal Branding

Staat jouw intelligentie je ambitie in de weg?
1 oktober 2015

Pinda’s gooien en Personal Branding

southwestpindas

Verhoog de betrokkenheid van je werknemers: gun hen hun Personal Branding

Zo’n vijftien jaar geleden vloog ik met SouthWest Airlines van New York naar New Orleans. Ik kende de maatschappij niet. Ik vloog samen met een partner en we verbaasden ons over het feit dat mensen aan het dringen waren om het vliegtuig binnen te komen. Nadat we als laatsten het vliegtuig betraden, begrepen we dat niemand een vaste plek was toegewezen. Ook bleken er 4-zits plaatsen te zijn, tegenover elkaar, zoals in een bus. Zo kwam het dat wij op een stoel met onze ruggen naar de piloot terechtkwamen. De impopulariteit van deze zitplaatsen begrepen we pas toen we opstegen in voorover in onze gordels hingen.

Get your fat ass seated

Na binnenkomst hoorde ik de purser vriendelijk vragen of iedereen zijn ‘fat ass’ op een stoel wilde plaatsen. Ik dacht het in eerste instantie verkeerd verstaan te hebben. Vervolgens kwam iemand me uitleggen dat ik vanwege mijn betrouwbare oogopslag een ongelooflijk grote verantwoordelijkheid toebedeeld had gekregen die dag. Zittend naast de nooduitgang, had ik de verantwoordelijkheid om man en muis naar buiten te duwen voordat ikzelf het wrak zou verlaten, mochten we ter aarde storten. De steward deed theatraal voor hoe ik in geval van nood mensen bij hun lurven moest pakken en het vliegtuig uit moest werpen. Hij nam er uitgebreid de tijd voor. Ik zat nog na te snikken van de lach toen de veiligheidsinstructies aan bod kwamen. Die waren bijna hysterisch grappig. Ik had nog nooit zoiets gezien; het was cabaret van een topniveau, waardoor iedereen geboeid en geamuseerd bleef kijken. De stemming zat er goed in toen we opstegen. Zakjes pinda’s werden omhoog gegooid om de vangvaardigheden van de passagiers te trainen en de stewards en stewardessen lieten geen kans onbenut een grapje te maken met de passagiers en vice versa. Vlak voor de landing bedankten de stewards ons met een zelfgemaakte rap waarin ze een aantal passagiers betrokken. Ik heb nog nooit zo een leuke vlucht meegemaakt en herinner me deze als de dag van gisteren.

Credo: Freedom Fighter

Pas veel later las ik over de strategie van SouthWest Airlines: Zij geven hun werknemers een hoge mate van vrijheid om invulling te geven aan hun credo: Freedom Fighter. Hun –inmiddels alom geprezen- gedachte is dat hun personeel altijd het meest belangrijk is. Blije werknemers zorgen immers voor tevreden klanten en tevreden klanten dragen bij aan een beter bedrijfsresultaat, wat weer leidt tot tevreden aandeelhouders.

Succesvolle strategie

Door hun werknemers alle ruimte te geven om hun eigen personal brand binnen de kaders van de bedrijfsvisie te ontwikkelen, verhoogt SouthWest de betrokkenheid, creativiteit en vindingrijkheid van de werknemers. Dit alles heeft als doel om het reisgenot van de klanten te vergroten, waar ze in geslaagd zijn. Deze strategie zorgde er voor dat zij de meest winstgevende en hoogst gewaardeerde vliegtuigmaatschappij van de US werden. En dat zij winst maakten in jaren dat alle andere maatschappijen dikke verliezen draaiden. Een prachtig voorbeeld van het succes van personal branding binnen organisaties!

Geef een reactie