Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

Charisma? Doe mij maar een extra portie!
22 maart 2019
Waarom onze organisatie groeit zonder dat we ooit mensen in dienst nemen
15 december 2019

Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

Jezelf profileren. Voor veel mensen zorgt de term alleen al voor een wat negatieve bijsmaak. Het doet denken aan jezelf groter maken dan je bent, opscheppen en hoog van de toren blazen. In elk masterclass of keynote die ik geef krijg ik reacties als deze wanneer ik vraag welk beeld een term als ‘profileren’ of ‘personal branding’ oproept. En dat is niet zo gek. Enerzijds heeft het te maken met de nog stevig ingebakken calvinistische houding en opvoeding in Nederland: ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.’

En anderzijds komt het doordat mensen nog onbekend zijn met de term. Personal branding heeft namelijk niks te maken met opscheppen. En al helemaal niet met jezelf anders voordoen dan je bent.

Authenticiteit is een belangrijke voorwaarde als je jezelf wilt profileren. Mensen hebben in het algemeen namelijk een behoorlijk sterk ontwikkelde intuïtie en prikken zo door mensen heen die een beeld van zichzelf willen scheppen dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Het idee van personal branding is juist dat je dankzij een goede zelfkennis weet wat je in huis hebt en dat je invloed uitoefent op het beeld wat je van jezelf achterlaat. Mensen onthouden gemiddeld slechts 3 dingen van je na een gesprek. Zakelijk gezien is het dus interessant om na te denken welke dingen jij zou willen dat men van jou onthoudt.

Door middel van personal branding ga je dus kijken op welke van jouw eigenschappen, talenten of kennis je een vergrootglas zou willen leggen. En de keuze die je daarin maakt, hangt af van jouw doel. Je zorgt dat datgene wat je in de etalage legt, relevant is voor je doel. Zo zul je begrijpen dat als je als kernkwaliteit ‘enthousiasme’ hebt gekozen, dit relevanter is voor een docent dan voor een anesthesist.

Ook als je nog steeds denkt dat Personal Branding niks voor jou is: weet dat je er al mee bezig bent. Via je profiel op LinkedIn beïnvloed je de perceptie van mensen over jou. Dan kun je maar beter even goed nadenken welk beeld jij zou willen dat je achterlaat….

Comments are closed.